hlavniPanelPozadi

Propojení tratí má podporu v Evropském parlamentu

Iniciativu podporu evropský poslanec Tomáš Zdechovský 



Zleva: Tomáš Zdechovský, Kamila Bláhová, Petr Fišer, Steve Johannes Ittershagen, Marie Svačinová, Eva Kardová a Petr Pípal.
Foto: Steffen Ulbricht


Města Dubí a Litvínov patří k tradičním podporovatelům zachování a rozvoje provozu na Moldavské dráze, oblíbené trati, která prochází z Mostu a Litvínova směrem na Osek, Dubí a Moldavu v Krušných horách. Již rok je na historické trati na Moldavu nově zavedeno také přímé vlakové spojení z Ústí nad Labem a Teplic. Tato více než 130-tiletá železnice, zvaná rovněž "Teplický Semmering", směřovala původně až do "stříbrného" města Freiberg, aby zajišťovala dodávky severočeského hnědého uhlí pro tamní hutě. Už od konce 19. století až do dnešních dnů si tuto trať, patřící k nejkrásnějším v Čechách, oblíbili turisté celoročně směřující do Krušných hor. Od roku 1945 končí koleje Moldavské dráhy na česko-německé státní hranici. Na historické trati chybí cca 8 km kolejí na saské straně, mezi Moldavou a Holzhau. Již tři desítky let probíhají diskuse o možnostech znovuzprovoznění dráhy z Mostu až do Freibergu.

Od roku 2015 se scházejí zástupci měst, obcí a dalších regionálních institucí z obou stran hranice při společných jednáních, jejichž cílem je chybějící úsek na historické trati překonat.

Na pozvání Českojiřetínského spolku, který je koordinátorem české zájmové skupiny "Moldavská dráha", navštívil náš region poslanec Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský. V litvínovském zámku jej přivítala starostka Kamila Bláhová. "Můj pradědeček pracoval v mosteckých dolech, odkud bylo uhlí vyváženo po trati do Saska," řekl v úvodu jednání evropský poslanec o svém vztahu k Moldavské dráze. Spolu se starostou města Dubí Petrem Pípalem, místostarostkou Moldavy Evou Kardovou a místostarostou Freibergu Stevem Ittershagenem pak hovořil o dosavadních snahách o překonání chybějícího úseku mezi Moldavou a Holzhau. "Podle mého názoru neexistuje v současnosti česko-německý projekt, který by byl lépe připraven," komentoval iniciativu měst a obcí Tomáš Zdechovský. "Z úrovně Evropského parlamentu jsem připraven pomoci hledat zdroje pro financování dostavby trati," uvedl poslanec Zdechovský.

Starosta Dubí Petr Pípal shrnul aktivity z dřívějších let, které v roce 2009 směřovaly k podpisu mezivládního deklarace ke znovupropojení tratí. K podpisu deklarace však z důvodu rozpadu tehdejší české vlády nedošlo. Petr Pípal rovněž komentoval aktuálně probíhající přípravy dobývání lithia v Krušných horách jako příležitost pro rekonstrukci trati za účelem dopravy suroviny do místa jejího dalšího zpracování.

"Jak z pozice poslance Evropského parlamentu, tak jako řadový občan, se hlásím k výzvě ke znovuprojednání mezinárodní deklarace ministerstev dopravy České republiky a Svobodného státu Sasko z roku 2008, která je potřebným krokem pro úspěšné završení snah měst, obcí a široké řady regionálních institucí k dostavbě historické trati mezi Mostem a Freibergem," uzavřel Tomáš Zdechovský.

Copyright ©: Českojiřetínský spolek - spolek pro oživení Krušnohoří (2016-2025)